Oct 24, 2011

St Petersburg in pictures

I lördags morse började ännu ett äventyr.
Jag och mina vänner Kim och Katia tog vara på våra
två lediga dagar och flög till Sankt Petersburg.
Vi tränade i fredags och hade sedan fredagsmys
och packade våra små väskor för att sedan gå upp
tidigt lördag morgon, 3.30 ringde väckarklockan.

Katia körde oss till Moskva, vi parkerade bilen på
flygplatsen. Här var vi framme på
flygplatsen.

Så här pigg var jag 05.30. Flygresan tog 1,5h
men eftersom jag somna när vi lyfte och vaknade
vid landning så gick det på 5 min för mig, snabbt å bra!

Väl framme så var taxin framme som vi hade beställt.
Tur att vi har vår ryska syster som hjälper oss med allt.
Vi åkte in till stan på ca 40 min, det kostade 600 rubels.
Det är ca 130 svenska kronor, det kommer man inte långt
på hemma.

Vi började den fina utflykten vid Vinterpalatset. Där bodde de
forna tsarerna (kejsarna). Idag är Palatset en del av världens
främsta konstmuseum.

Jag och Kim redo med kamerorna.

Palatstorget.

Alexanderpelaren.

Vilka underbara gamla byggnader med fina utsmyckningar.

Detta måste vara en av världens finaste kyrkor,
Uppståndelsekyrkan även kallad Kyrkan vid blodet.
Byggd till ära för Alexander den andre efter en terrorist
attack mot honom på den plats där kyrkan byggdes 1907.

Jag och Katia vid kyrkan.

Det finns helt otroligt fina målningar på kyrkan.

Kim och jag tog oss tillbaka i historien.

På våran gata Nevskij Prospekt.

Kryssaren Avrora, ett mäktigt fartyg. Ett ryskt krigsskepp
som stred under bl.a. det rysk-japanska kriget 1904-1905
och senare även deltog i andra världskriget. Det var också från
Aurorakryssaren som startskottet för att storma Vinterpalatse
t avfyrades under revolutionen 1917. Idag är det ett museeum.

Jag vid den fina floden, i bakgrunden är min favoritkyrka.

Middag på en italiensk restaurang, jättegod pasta med
vitlöksbröd.

Kim och Katia vid vattnet.

Jag vid den ryska flaggan.

Den populära broöppningen som sker varje natt kl 01.00.
Det var väldigt kallt men så fint med alla lampor som
lyser upp bron och byggnaderna på kvällen.

Vi bodde jättefint på Park Inn, jag fick min vilja igenom med
att välja ett hotell med frukost buffé. Här är min frukost på
söndag morgonen, finns inget bättre. Blev några till omgångar
efter den här.

Om man vill ge mig en present eller en överraskning någon gång,
så ta med mig på en god frukost, lovar att det funkar.

Dag två, i söndags. Vi hade en taxi i 3 timmar för 1200 rubels,
vilket är 255kr. Vi åkte runt i hela stan och tittade på sevärdheter
och fikade. Vår taxiförare stoppade vart än vi önskade och väntade
på oss, service.

Vi prövade bussen med, smidigt.

Fick sitta i Peter den store´s knä.

Vi var inne i ett köpcentrum som heter Galeria, hittade
en fin klänning som jag var tvungen att pröva.

Dags att gå på en fin fest snart som man
kan köpa sig en fin klänning. Kul med lite
omväxling från mina svettiga underställ.

Så klart hittade vi till en spel hall, Katia och Kim
var exalterade. Man samlade poäng på de olika stationerna
och fick biljetter.

Jag som alltid varit så bra på basket (isonisk) valde basketen.
Och det gick väldigt bra..

..inte så konstigt, bollarna var i miniformat för de var anpassade
för små barn och jag nådde fram till korgen, haha.

Här får Kim å Katia Jackpot! Man fick biljetter i
pris på varje station om det gick bra. Normalt sett kanske
mellan 1-20 biljetter. Här får tjejerna 150 biljetter som
strömmar ut ur maskinen. Vi skrek hysteriskt och high
five´ade varann och alla i hela hallen såg hur vi firade.
Kan ha varit en av de bästa stunderna på hela resan.

Hittade en rosa vän, Draken.

St Isaac´s katedralen, den största katedralen i St Petersburg.
Det tog 40 år att bygga katedralen och den väger 300 000 ton.
Mäktig.

Varje gång vi är inne i en parfym affär så
går vi till herr avdelningen och sniffar på killparfym.
Så mycket godare de luktar än våra damparfymer.
Mmmm.. dags att köpa en present tror jag.

I söndags kväll gick planet hem till Moskva och Dmitrov.

Thanks for a great weekend girls and memories for life!

Such a great thing to combine hockey and travelling,
I love it!

Danni

No comments:

Post a Comment